Indahnya jika Perdana Menteri Malaysia contohi Saidina Umar Al-Khattab R.A


Kalaulah Kisah Khalifah Umar Al-Khatab dijadikan panduan dalam hidup kita di Malaysia ini.
Alangkah baiknya..
"Satu malam Saidina Umar Dan khadamnya berjalan dikawasan rumah yang masih menyala dan riuh rendah suasananya.
Didalamnya kelihatan anak kecil merengek kelaparan mminta makanan, sedangkan ibunya sedang mmasak sesuatu.. terlalu lama menunggu anak2nya keletihan lalu mereka trlelap...
Saidina Umar mgetuk pintu seraya mmberi salam..lalu brtanya, kenapakah engkau mmbiarkan anakmu tidur tanpa mmberi makan..? Ibu itu mnjawab, ssugguhnya tuan, saya tidak ada apa apa untuk dimasak.. apa yg saya lakukakn hanya brpura pura mmasak.. umar brkata, tidak adakah ssiapa yang mmbantumu..?
tidak tuan, bahkan khalifah sekalipun tidak ambil peduli...
Bercucuran air mata Umar mendengar kata-kata sedih ibu itu. Tamparan hebat kepada dirinya sebagai pemerintah.
Maka diarah khadamnya membawanya ke perbendaharaan negara dan dikeluarkan seguni gandum.
Khadam tadi ingin mengangkat guni tersebut tetapi disekat. Lalu berkata Umar, "inilah tanggungjawabku, amanahku, biarlah aku memikulnya".
Guni dipikul dan kemudiannya dibawa ke rumah ibu yang malang itu. Kemudian diminta izin daripada ibu itu untuk masuk ke dapur. Umar mengambil peniup dan dihidupkan api dan dimarakkan.
Khadamnya berkata "aku lihat janggut beliau dipenuhi dengan debu dan habuk tempat memasak". Kemudian dibakar gandum yang telah diuli dan menjadilah roti.
Apabila terkejut anak-anak dari tidur, makanlah mereka dengan girangnya. Berkatalah ibu tadi "Sungguh baik pekerti dan budi tuan, kalaulah khalifah seperti tuan!". Bercucuranlah airmata Umar lantaran suara ibu itu benar-benar menusuk kalbunya..."
Siapa itu Khalifah Saidina Umar Al-Khatab...? Dialah pemerintah yang dijanjikan syurga...dimuliakan namanya dan dikagumi jasanya...
Pemimpin kita patut ambil iktibar dari cerita nie..
Saidina Umar dahulunya bnyak mlakukan dosa, dan hidupnya pnuh dgan kejahatan di zaman jahiliyah..
tapi beliau mmpu mmimpin dengan begitu hebat...
Kenapa tidak pmimpin kita..??

0 comments :

Post a Comment