Bagaimana nak tahu orang itu ikhlas dalam perhubungan?


  

Tak kiralah semasa bercinta atau pun sudah berkahwin, kadang kala untuk meneka hati lelaki adalah amat sukar sekali. Satu perhubungan di antara lelaki dan perempuan diibaratkan seperti satu perjudian. Bila bila masa saja seseorang itu boleh berubah dan pergi meninggalkan kita. Namun begitu, ketepikan dulu semua rasa resah dan takut untuk berkasih sayang itu. Kepada para wanita, ini ada tips untuk mengenali sama ada si dia benar benar ikhlas menyayangi kita atau tidak.

Ikhlas menyayangi bermaksud si dia tidak akan mudah meninggalkan kita di saat saat yang kita perlukan.
 
Ada bila kita memerlukan

Ada itu bukanlah bermaksud si dia harus ada dengan kita sepanjang masa. Atau si dia haruslah berada di hadapan mata kita bila kita perlukan dia. Ada satu saat dan keadaan di mata kita amat perlukan dia dan dia tidak dapat berada di sisi kita. Jadi di saat itu, cara dia menunjukkan keikhlasannya adalah dengan menggunakan apa saja cara untuk menenangkan kita. Contohnya..zaman sekarang kan canggih. Ada WeChat, Facebook, Telefon semua. Gunakanlah kemudahan yang ada.

Marah kita untuk kebaikan

Bila lelaki marah, terutama pada orang yang dia sayang, itu semua adalah untuk kebaikan. Contoh, lelaki marah bila orang perempuan tak tutup aurat, pakai seksi bukan semata mata sebab dia jeles, tapi sebab dia tak mahu kecantikan orang yang dia sayangi dilihat dengan mudah oleh orang luar. Marah kan tandanya sayang.

Bekerja bersungguh sungguh

Lelaki bekerja kerana mahukan kesenangan hidup. Dan ianya takkan lengkap tanpa kehadiran seorang wanita di sisi. Jadi jika si lelaki asyik sibuk dengan kerja janganlah kita merungut atau membebel. Asalkan dia betul betul komited dengan kerjaya. Percayakan dia itu lebih penting. Kita harus ingat bahawa kitalah sumber kekuatan untuk dia terus maju dalam kerjaya.

Kenalkan dengan ahli keluarganya

Ini pun salah satu tanda si lelaki ikhlas berhubungan dengan kita. Sesetengah lelaki yang tidak jujur, mereka susah nak kenalkan kita dengan kawan kawan dia apatah lagi keluargnya. Jadi bila dia sudah kenalkan kita dengan keluarganya, itu tanda dia mahu kita rapat dengan ahli keluarganya. Senang bila dah kahwin nanti.

Ha, itu dia. Harap lah kalian yang wanita ini dapat bertindak bijak dalam menilai erti cinta seorang lelaki. Bila dah dapat yang baik tu jangan lepaskan. Bukan senang nak dapat orang yang sanggup terima kita susah senang. Jadi nak kejar sangat harta benda duniawi yang tidak kekal tu. Duit penting tapi tanpa kasih sayang duit takkan bermakna. Kasih sayang masih tidak dapat dibeli dengan duit. Yang dapat dibeli itu adalah kepura puraan yang toleransi, bukannya cinta.


23 comments :

Macam mana kalau dia dah banyak kali banwak balik jumpa family dia. Tapi lately kami macam ada masalah dlm hubungan. Tapi dia tetap akan bawak balik saya jumpa family dia bila parents dia suruh. Saya xfaham

November 12, 2013 at 5:11 PM comment-delete

This comment has been removed by the author.

March 31, 2014 at 2:39 PM comment-delete

Saya sayang dia..kerna saya susah untuk jatuh cinta..jurang umur kami beza 12thn..dia muda dr saya.
pada awal perkenalan..dia ok..semua indah.malah sudah bertemu dengan orang tua saya.
namun 2 minggu lalu,kami ada salah faham.puncanya kami kurang masa bersama.teknologi memang ada..namun dia sibuk.kerna dia berkerja dan berniaga.jadi sy minta dia luangkan masa bersama namun dia hanya berjanji..dan bila itu terjadi,saya maafkan dia..
saya sentiasa mengalah buat dia dan selalu berdoa untuk dia.namun bila dia dia buat keputusan semasa dia berdepan dgn masalah,sy serba salah.
dia mahu menjadi sekadar berkawan saja.adakah itu tandanya dia sudah lepaskan saya dan kami tidak lagi bergelar kekasih?
terus terang sampai saat ini saya masih sayang dan rindu dia..dan dia sentiasa ada di depan sy kerana kami buat bisnes yg sama.
sy menharapkan ada keajaiban utk kami..
boleh berikan penjelasan apa perlu saya buat?

Anonymous
March 31, 2014 at 2:58 PM comment-delete

tinggalkan saja dia...dia hanya pergunakan kamu demi kepentingan peribadi...percayalah...baik bg kamu tak semestinya baik pd tuhan.

Anonymous
July 22, 2014 at 7:41 AM comment-delete

assalamualaikum ,saya nana nak tanya saya suka ckgu saya ni tpi dia dah kawen tapi saya pelik dia sokmo ambik berat ttg saya dan family saya saya rasa tak blh lepas kan dia ckgu tu dah kwen 2 org saya sayang sangat kat dia .

Anonymous
November 6, 2014 at 3:42 AM comment-delete

Dik,kalau dah suami/isteri orang tu baik lupakn saja..bahaya tu, jangan cuba kacau tebuan yang sedang tidur nanti teruk padah nye dik..

November 30, 2014 at 5:45 AM comment-delete

Belajar lh untuk melupakan dia walaupun perit..biar lh putus skrg..jgn bercerai berai bila dh kawen..bkn semua yg diharapkan akan jd kenyataan..

Anonymous
December 4, 2014 at 7:28 PM comment-delete

Assalamualaikum

Disini saya ingin membuat pertanyaan dan ingin meminta pendapat..

Saya keliru dengan perasaan saya sendiri....Saya kenal dengan si Dia(mr.f) dah lama,da lima tahun,masing- masing dah kenal dengan keluarga..dia memang jenis yang tidak suka mesej atau pon call,pada awal perhubungan saya cuba memahami,tapi , bila saya check handphone dia boleh pulak dia mesej dengan perempuan lain walaupun sebagai kawan yang baru dia kenali,ada masa pulak..dia asyik sibuk dengan kerja,sampaikan tidak mahu berjumpa,alasan banyak habiskan masa di tempat kerja,bila dah makin lama saya dah tak boleh terima,yela perempuan mestila dia nakkan perhatian dari orang yang dia sayang kan?...kadang-kadang saya terfikir saya ni siapa bagi dia,bila dia perlu,rindu baru dia mesej saya,tu pon macam nak tak nak ja...saya rasa hubungan saya mcam tergantung..dan sejak akhir ini muncul seorang lelaki yang betul-betul ambil berat mengenai saya,ada juga lelaki itu menyatakan yang dia ingin mengikat(bertunang) dgn saya...saya keliru tidak tahu untuk membuat keputusan,saya juga tidak mahu terburu-buru membuat keputusan,saya ingin meminta pendapat saudara...apa yang patot saya lakukan....



Anonymous
January 2, 2015 at 9:14 AM comment-delete

Mcm mne jk boy tu ada awex.tpy dy ada hbgn nn tte n dh knlkn wth fmly

May 9, 2015 at 9:11 AM comment-delete

Bf i ada gurl len..pd ms yg sama dy ada dua gurl...tpy dy xmesra wth i..apa yg prlu i lakukn agar tdk sakit aty

May 9, 2015 at 9:12 AM comment-delete

Mcm mne jk boy tu ada awex.tpy dy ada hbgn nn tte n dh knlkn wth fmly

May 9, 2015 at 9:13 AM comment-delete

Sy ada ramai kenalan lelaki.. ramai2 tu, sy dapat thu sorg dua je taruh minat kat sy. Tp sy preder choose yg first love, of course. usaha godek hp abg semata nak dpatkan no fon dia. pkai topeng lelaki smata nak borak dgn dia. tup2 tau yg dia pun suka. tak smpai hati sbb dia kna tipu2 hdup oleh org yg dia suka tu .. apakan daya aq lepaskan jla. tp dia pulak yg effort berlebihan. siap merayu taknak berpisah, nak cri sy blk. Rasa berat jugak. sbb he's the only person who knows me dan kkdg rasa mcm kenl sgt dah dia. even berpisah lama dah. tak pernah jumpa since we've face a separation in 2010... dia pun maybe aq ni frst love dia kot. ramai2dia yg boleh detect n baca apa yg sy fikir. setahu sy, org sekelililng sy tak dapat bca apa yg sy fikir. that's why i caļled as miss mystery... Seram aq dgn dia... ^^"

Anonymous
May 31, 2016 at 10:45 AM comment-delete

saya jenis tidak bergaul dengan lelaki..saya kenal dengan seorg lelaki dalam kurungan 40thn lebihh jarak umur kami agak ketara dalam 19thn..saya ingat dia tak macam lelaki 20-30an yang masih dalam dunia enjoy lg..banyak y saya berkorban demi dia sehinggakan nama saya blacklist...dengan gaji saya y sedikit dia minta hampir separuh dari gaji kadang2 dia minta semua sebab urgent nak dia guna...dia berjanji seribu gunung..tp bila dia kerja di tempat lain hampir 2thn..sanggup dia curang dibelakang saya dengan mengaib2kan saya depan perempuan yang dia nak tambat hati...seperti mana dia berjanji dengan saya seperti tu dia berjanji dengan perepmpuan tu...apa silap saya..saya tak pernah control life dia,saya bagi kebebasan dia bergaul,saya bagi sepenuh kepercayaan kepada dia..sanggup dia tido dengan perempuan lain..sewaktu saya susa demi dia..

kecewa dengan peragai lelaki
February 15, 2017 at 5:31 PM comment-delete

Sy ada kenal seorang lelaki.
Lelaki itu beria nak sy dijadikan istri.. lalu bagaimana? Sy tak tahu nak menilai orang.
Andai sy setuju.. betulkah pilihan saya ni? Andai tidak.. adakah sy rugi..?
Sy masih ragu2..
Macam mana nak tau orang tu betul2 ikhlas nak menjaga kita?
Macam mana nak tahu yg dia tak menggunakan agama sebagai topeng?

April 5, 2017 at 9:37 PM comment-delete

As salam ..
kisah saya pulak begini ..sy dah knal setahun lbih..tapi x selalu jumpa...hnya chat di mesengger FB..col bila sy ada hal pnting je...dlm msa setahun sudah 2 kali dia block sy di fb tanpa sebab yg sya x tahu..tapi dia kembali balik chat sy..dia sudah bertemu fmly sy myatakn hasrat untuk berkahwin..sewaktu dia block sy..sy tiap kali solat berdoa jika dia jodoh sy dan sy adalah di jadikan tuk dia..detik kn hati dia tuk hubungi sy,,dan beri pentunjuk pada sy ..dan allah beri pntnjuk dia hadir dlam mimpi sy dan dia hungi sya...Adakah dia betul jodoh sya???sy curiga kerana ssh untuk berjumpa dan col bila perlu sahaja.

June 20, 2017 at 1:19 PM comment-delete

aku selalu di tipu di fb ..tpi ak tau dia sdng menipu ke pada diri Ku ini..mse di wecet dulu pn dia menipu Kata nk tdo awL esok nk pegi kenduri jiran..dlm fb skg ni pun dia msih ckp bnd yg Sama..mgkin dia igt aku ni X perasan la bile di sdg menipu diri Ku..dh2 lah wahai kaum perempuan ckup2 La jdi hipokrit..korang x suke brkawan ngn lelaki korang ckp je kn sng..zämän skg perempuan tidak lagi brkawan ngn sorang lelaki majority laa Zaman skg nih.

October 8, 2017 at 3:54 AM comment-delete

Hai pandangan yang anda tahu ada mantra untuk memenangi cinta kembali dari bekas. Saya sudah melakukannya. Saya suka membaca tentang hubungan dan cara membuatnya berfungsi, bagaimana untuk memperbaiki hubungan, dan bagaimana untuk menjaga kehidupan percikan api, walaupun cara bercakap dengan mereka cara tertentu untuk membuat mereka berfikir cara yang berbeza tentang keadaan dan anda. Jika anda memerlukan nasihat atau mahu memenangi semula bekas anda, cubalah ini: augusmimi789@gmail.com salinan dan mesej yang berikut (augusmimi789@gmail.com) Ia akan mengubah mentaliti anda dan mendapatkan apa yang anda mahu.

August 2, 2018 at 3:19 PM comment-delete

Hai pandangan yang anda tahu ada mantra untuk memenangi cinta kembali dari bekas. Saya sudah melakukannya. Saya suka membaca tentang hubungan dan cara membuatnya berfungsi, bagaimana untuk memperbaiki hubungan, dan bagaimana untuk menjaga kehidupan percikan api, walaupun cara bercakap dengan mereka cara tertentu untuk membuat mereka berfikir cara yang berbeza tentang keadaan dan anda. Jika anda memerlukan nasihat atau mahu memenangi semula bekas anda, cubalah ini: augusmimi789@gmail.com salinan dan mesej yang berikut (augusmimi789@gmail.com) Ia akan mengubah mentaliti anda dan mendapatkan apa yang anda mahu.

August 2, 2018 at 3:20 PM comment-delete

Apa kata apabila sy dah luahkan perasaan kadih sayang terhadapnya, si dia kata senang berkawan dgn sy. At least ada orang ambil pasal tentangnya..Adakah maksudnya...

March 2, 2019 at 7:02 AM comment-delete

Apakah maksudnya..

March 2, 2019 at 7:46 AM comment-delete

Tak tahu

Anonymous
March 18, 2019 at 9:15 PM comment-delete

Apa pandangan anda? Saya kenal si A dah 5 tahun.Mak ayah dia jenis yg patuh pada agama. Sedangkan keluarga saya golongan biasa je. Kami cadang nak kawin. Family saya pon senal si A ni mcm mana. Dia mmg seorg yg baik. Tapi masalah terjadi bila mana dia seolah-olah mengelak bila saya ajak dia dtg beraya bawak mak ayah dia utk jumpa mak ayah saya. Ibarat sesi perkenalan lah. Gitewwww. Masalahnya Dia takut nak bawak family dia jumpa family saya atas faktor agama tu. Adakah itu tandanya dia masih tak serius untuk menghalalkan hubungan kami? Umur kami sebaya, 26 tahun.

Anonymous
June 3, 2019 at 1:57 AM comment-delete

Mintak pandangan.. sye knal dengan lelaki nie.. ckap mcm biasa lepas tu ada suatu hari tu dia ckap bnde y sakit kan hati.. n then dia kata gurau.. lepas tu sye lngsung tak tegur dia.. but dia selalu tegur sye bila jumpa.. mintak pendapat.

March 27, 2020 at 8:07 PM comment-delete

Post a Comment