Nasihat itu tugas semua Islam.


Berilah nasihat walaupun pahit untuk melafazkannya.
Saya suka dengan cara seorang guru saya. Apabila dia memberi nasihat kepada anak didiknya, maka dipertengahan nasihatnya itu, dia akan berkata seperti ini,
“Aku hanya memberi nasihat dan teguran pada kamu semua. Kamu tersinggung, kecil hati, merajuk dengan teguran ini, itu kamu punya urusan. Yang aku tahu, aku tegur kamu dan beri nasihat kerana aku sayang pada kamu. Tapi, minta maaflah kepada sesiapa yang terkena tepat pada wajah sendiri ya..”
Saya akui, kadang-kadang beliau bercakap secara umum, namun saya juga pernah turut terasa dengan teguran guru saya itu tadi. Dan bagi saya, itu latihan untuk mendidik diri memberi dan menerima nasihat.
Benar, nasihat biar kena pada caranya.
Namun, dalam kelembutan memberi nasihat itu, biar ketegasan turut bersama.
Baca kalam ALLAh ini, Surah al-Asr
Demi Masa. Sesungguhnya SEMUA manusia itu di dalam kerugian. KECUALI mereka yang berIMAN, dan beramal soleh. Dan berpesan-pesan pada kebaikan, dan berpesa-npesan pada kesabaran.
Subhanallah. Lihatkan bagaimana ALLAh memberi panduan kepada orang yang tidak rugi itu tugasnya apa? Salah satunya adalah, berpesan-pesan kepada kebaikan.
MashaALLAh.

0 comments :

Post a Comment